Bezoek van expert Tobias van Gent – DEVI

Door Joris Cloosterman

De expert van de commissie ontwikkelingshulp was kamerlid Tobias van Gent. Hij heeft 8 jaar namens de VVD in de staten generaal van Zeeland gezeten en is sinds een jaar kamerlid. Onze commissieleden hadden enkele vragen voor hem.

Hoe kijkt u als kamerlid van de VVD aan tegen ontwikkelingshulp?
Ten eerste is er een norm van de Verenigde Naties dat 0.7% van het Bruto Binnenlands Product aan ontwikkelingshulp moet worden besteed, de zogenaamde OESO-norm. Maar bijna alle landen, met uitzondering van een paar Scandinavische landen, redden deze doelstelling niet. Nederland heeft tijden gehad dat ze aan de norm voldeden, maar deze zijn nu voorbij. Ook vanuit landen waar wij ontwikkelingshulp aan geven is er kritiek, omdat het geld daar vaak in de zakken verdwijnt van corrupte leiders. De leiders in deze landen willen het geld alleen aannemen als ze zelf mogen beslissen wat ermee gebeurd. Hierbij hebben we dus het probleem van tegengestelde belangen. Verder hebben wij in de EU te veel het gevoel dat ‘wij’ het weten en ‘zij’ niet. We moeten af van onze hoogte van wijsheid in de Europese Unie.

Op de site van de VVD staat dat landen die vluchtelingen opnemen een beloning krijgen. Worden hierbij de mensenrechten gewaarborgd?

De meeste hedendaagse vluchtelingen vanuit Afrika vluchten niet voor oorlog, maar vanwege de slechte economie in hun land. Deze landen ontvangen zelf echter ontwikkelingshulp, maar willen hun gevluchte inwoners niet terug. 

Hoeveel moties worden er in de Tweede Kamer opgesteld? 

In de Tweede kamer stellen ze rond de 4000 resoluties op. Ongeveer eenderde wordt aangenomen. Het zijn zoveel moties omdat velen deze indienen om aandacht te trekken. Als deze worden aangenomen, is er vaak weinig nazorg voor. Met nazorg wordt bedoeld dat de doelen worden nagestreefd en hier controle op is. Het probleem hiermee is dat de resultaten worden geanalyseerd en niet de wetten zelf. Dit kost veel geld en de controle is pas achteraf. Hierdoor zijn veel moties overbodig. Ook zijn er moties voor een compromis zodat andere mogen meeschrijven of meebeslissen. Hierdoor worden de moties vaak principieel en de aanname of afwijzing ervan ligt van te voren al vast.

Wat is de beste manier om een land in een democratie te veranderen?

Nadat de Berlijnse Muur in 1989 was gevallen, was de grootste vijand van de democratie, het communisme, verslagen. In Europa hing een sfeer van optimisme dat alle landen in de wereld democratisch werden. Nu, 30 jaar later, is dat niet meer het geval. Grootmacht China en veel landen in Afrika zijn niet democratisch. In vele Afrikaanse landen is het probleem dat de interesse van de inwoners eerst bij overleven ligt. Als ze eten hebben, komt er pas interesse in politiek. Dus door ontwikkelingshulp moeten we eerst het probleem eten oplossen. Het geld is lange tijd gewoon domweg in het land gepompt, zonder de eerder genoemde nazorg. Maar wij moeten ook niet denken dat wij als Europeanen het beste systeem hebben. We zijn niet meer het belangrijkste en machtigste in de wereld, dus moeten we minder met het vingertje wijzen.

Vindt u de eerder genoemde OESO-norm te hoog?

Het is geen harde norm, maar een streefnorm. Maar hij is niet te hoog. Maar omdat het een streefnorm is, houden veel landen, waaronder ook rijke landen, zich er niet aan. Het probleem is dat landen graag zelf willen bepalen wat ze met hun geld doen. Hierdoor krijgt de VN maar weinig geld, soms zelf zo weinig dat het niet genoeg heeft om hun doelen na te streven. Ook kan het zijn dat de doelen van de Verenigde Naties en de landen tegenstelling zijn.

Wat vindt u van Forum van Democratie? 

Het is ongeveer hetzelfde als wat Pim Fortuyn deed. Toen Fortuyn de politiek inkwam, was de Nederlandse economie kerngezond. Maar Fortuyn beweerde het tegengestelde, en nam veel veel kiezers hierin mee. Wat Thierry doet is ook onvrede en onrust zaaien, wat naar mijn mening nergens voor nodig is.

Heeft uw opleiding als historicus voordelen of nadelen bij uw politieke carrière?

Het is niet per sé een voordeel of nadeel, maar ik bekijk bij oplossing vaak hoe het vroeger is gedaan. Zo kunnen we zien of de oplossing meegaat voor een langere periode.

Hoe ziet uw week eruit?

Vanaf dinsdag tot en met donderdag zit de Kamer, met mijn agenda helemaal vol. Hierin zitten debatten, overleggen en andere afspraken. Deze zit zo vol, dat er regelmatig wordt uitgeweken naar de maandag. Op de maandagen en vrijdagen zijn er andere activiteiten die bij het kamerlidmaatschap komen kijken. In het weekend zijn er vaak bijeenkomsten van de partij. Gelukkig wordt dit alles wel goed vergoedt. Kleinere partijen krijgen absoluut minder geld, maar relatief hetzelfde. De kleinere partijen moeten echter wel met minder man dezelfde activiteiten doen. Maar voor de grote partijen is het moeilijker eenheid in de fractie te creëren, omdat je met 30 mensen meer meningsverschillen hebt dan in een fractie van 2 mensen. Voor alle standpunten staat de mening voor de fractieleden vast, behalve bij vrij stemmen, waar zoals de de naam het al zegt, je zelf vrij mag stemmen.

Wat moet een echte politicus kunnen? 

Een echte politicus moet een eigen stijl hebben en gewoon rustig en normaal zijn. Hoffelijkheid, mildheid, en gematigdheid zijn begrippen die bij mij passen. Ik ben gekozen voor hoe ik ben, dus moeten mensen dat maar accepteren. Ik ben niet het meest uitgesproken. Als volksvertegenwoordiger ben je geen verlengstuk van de kiezer. Als je dit wel bent, kun je er net zo goed een robot neer zetten. In het verleden was de VVD nogal terughoudend in mensen van buiten de randstad in de Tweede Kamer verkiesbaar stellen, maar ondertussen is dit gelukkig verbeterd.

Heeft u nog advies voor ons jongeren?

Werk je resolutie waterdicht uit, zodat je tegenaanvallen kunt afweren. Geeft ook toe aan anderen en wees niet te koppig. Compromissen sluiten is een schone zaak.

Zal de VVD ooit een coalitie met Forum voor Democratie kunnen vormen?

Ik denk het niet. De FVD heeft zich negatief tegenover de VVD opgesteld. Thierry Baudet heeft Rutte voor een rotte vis uitgemaakt. Meestal is uitsluiten niet ons ding, maar dit is een uitzondering. De doelen van de FVD lopen ook averechts met die van de VVD. Meestal sluiten we dan compromissen, maar in dit geval is ook dat niet mogelijk.

Is het gezellig in de Tweede Kamer?

Ja en nee. Ik ben iemand die altijd iedereen goedendag zegt, maar sommigen gaan zo op in hun toneelstuk dat ze zelfs dat niet doen. Dit is vaak de oppositie. Langs de zijlijn toeschreeuwen is makkelijker dan zelf spelen. 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: